fredag 7. september 2012

"Rett på bloggen";-)
Mens jeg har vært i sving med malerpenselen her, fikk jeg (synes jeg selv hvertfall;-)) en fantastisk kreativ idè; å ta i bruk i de nyinnkjøpte sjablongene mine til å pynte opp den gamle toalettkommoden litt:
Og hva var vel da mer naturlig enn å la husets eget navn pryde topplaten?! Jeg fant frem sjablongene, pensel og Tuvas maling, og satte i gang. Nå er jeg slik konstruert at jeg alltid, og ukritisk! stoler på mitt eget øyemål, selv om det i ny og ne hender (ytterst sjelden selvsagt!) at øyemålet avviker noe fra virkelighetens mål..;-) Og dette var altså tilfelle denne gangen, viste det seg når jeg var ferdig å male "Fjordstovå" og det var et nokså stort avvik fra å være midtstilt! Men et sted inne i hjernen vokste erindringen om en gammel sjablongbok med barneromsmotiv frem fra glemselen, og til alt hell fant jeg den blant haugevis av esker som *kremt* fremdeles befinner seg på hobbyrommet:-) Jeg bladde håpefullt gjennom sidene og smilte fra øre til øre da jeg fant det perfekte motiv: seilbåten! Det som egentlig skulle redde mitt noe feilslåtte forsøk på å midtstille "Fjordstovå" ble kjempefint, og ser ut som det har vært nøye planlagt;-)
Veldig fornøyd med meg selv;-) 
Det opprinnelig brune speilet ble også hvitmalt og pyntet med sjablong for å stå i stil, og No 45 står selvsagt for "tomt 45" som tomta vår heter;-)
Da Tor Einar kom hjem fra jobb og jeg stolt viste frem dagens innsats kommenterte han nokså umiddelbart: "Wow, dette må vel rett på bloggen!" Og ja, det hadde han rett i (derav dagens overskrift);-)
 Dessuten kan jeg dessverre ikke legge ut noe nytt om de flotte gamle ovnene, av den kjedelige grunn at det er ikke noe nytt! Mureren hadde ikke tid til å komme denne uken likevel, og ringer for ny avtale neste uke.

Ellers ble den gamle kommoden kjempeflott når den var nymalt og satt sammen igjen:
Kjekt med disse gamle møblene som er laget av heltre og som med litt "love & care" blir mye finere enn flunkende nye;-)

Her er også et lite maritimt innslag fra spisestua, som forøvrig ikke er helt ferdig enda; derfor bare dette lille detaljbilde som jeg er meget fornøyd med:
Avlastningesbordet og tallerkenhylla har også fått et oppfriskningsstrøk med maling, og er dekorert med disse maritime "dingsebomsene" som jeg har kjøpt inn og lagt i "Talgje-kassen" i løpet av byggeperioden:-) 
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Bor vi ved sjøen så bor vi ved sjøen:-)

Tor Einars (!?) stedbygde hyller på kjøkkenet er også ferdig malte og tatt i bruk etter hensikten:

Kokebøker i de øverste, 
og nederst hver sin kurv til barna som de kan diverse stæsj i:-)
 Kurvene fant jeg på Skeidar, og ser ut som de er spesiallaget til hyllene våre, hehe! Og på fremsiden av hver kurv har Tor Einar skrudd på disse flotte bokstavene som jeg kjøpte på Ting i Bergen allerede i høstferien i fjor (så noen ting er faktisk nøye planlagt):-) Som dere ser er det forbokstavene til det barnet som eier kurven, og litt morsomt er det jo for en te-elsker som meg at mine barns forbokstaver blir til ordet "tea";-)

Da er det atter helg igjen, og vi har en laaaaaaang arbeidsliste vi skal igjennom;-)

GOD HELG alle sammen:-)






4 kommentarer:

  1. Så stilig det blei (spesielt toalettkommoden)! Og nå får me jo se dine talenter også:) Og utrolig kult med de kurvene, det ser riktig ut som om de er spesiallaget til hyllene!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Søkte etter maritim pynt, og vips så var jeg inne på bloggen din! :)
    Lurer veldig på hvor du fikk tak i pynten din? Synes det er håpløst å få tak i saker nå på denne tiden av året. Likte godt det du hadde der! :)
    Vet du hvor du fikk tak i fyrtårnet og hylla med de søte husene? :)
    Mvh. Kristin

    SvarSlett
  3. Hei Kristin,

    og takk for fin kommentar:-) Fyrtårnet kjøpte jeg i sommer på Skeidar, og jeg så de hadde igjen av dem enda da jeg var innom nå i januar (hvertfall på Forus, som er det nærmeste for meg). Hylla er en gammel håndkleholder som jeg fant på loppemarked for en stund tilbake. Tror det er mange slike i omløp, så det er bare å følge med;-) Husene er kjøpt litt her og der mens vi drev og bygget, bl.a. Ellos, Kremmerhuset og Lobelia. Du må si fra hvis du finner noe kjekt maritimt som du tror jeg også vil ha, hehe;-)

    Mvh Brenda

    SvarSlett
  4. Hei igjen og tusen takk for svar! De husene er det visst veldig vanskelig å få tak i nå, men kanskje det dukker opp flere utover våren. :)

    Ikke direkte maritimt akkurat, men jeg kjøpte en brun og en gul av disse globusene og la dem i et fat med glatte steiner og et kubbelys, og det ble veldig fint sammen med det andre maritime jeg hadde der ;)
    http://kremmerhuset.no/node/738

    Ha det flott!
    Mvh. Kristin

    SvarSlett